tak suka buleh stop. maaf ya

05 May 2011

pertama kali setat blogging

bismillah ~

dah tengah malam sebenarnya ni . tapi mata takmo tutup (sebenarnya ada kerja kena buat!) . tengah on9 tup-tup my lovely sis tanya pasal blogging neh . dengan sedikit ilmu yang ada , aku trylah tolong dia . eh sape-sape yang tak reti berblogging tuh bleh laa tengok sini . hehe . TETAPI !! perkara yang permu diutamakan adalah anda perlu mempunyai emel yang 'valid' . ini bermakna anda perlu membuka satu akaun sama ada Yahoo ataupun Gmail . jika anda sudah mempunyai emel contohnya : otakkau@yahoo.com , maka anda boleh meneruskan misi yang seterusnya .

LANGKAH PERTAMA (1)

mula-mula masuk sini : www.blogger.com/
lepas tu tekan 'Get Started' macam dalam gambar tuh . takyah tengok menda lain ye .


klik untuk pembesaran atau CTRL + klik


LANGKAH KEDUA (2)


lepas tu anda perlu isi mana yang patut . jika anda kurang paham , bleh tengok contoh seperti gambar di bawah :


klik untuk pembesaran atau CTRL + klik


okai isi ye mana yang anda suka . anda perlu isi 'Word Verification' mengikut apa yang anda lihat . seperti contoh di bawah . sebelum anda tekan 'Continue' , sila pastikan anda tick pada ruangan 'Acceptence Of Terms' . kalo tak tekan maknanya anda tidak suka dan watpe buat blog kalo tak suka kan ? okai dah tick bleh tekan 'Continue' .


klik untuk pembesaran atau CTRL + klik


LANGKAH KETIGA (3)


'Name Your Blog' . anda boleh la letak apa nama yang anda nak letak . saya syorkan anda letak nama yang sesuai dengan watak anda . jika anda jenis kasar dan suka cakap lepas , boleh letak macam nama blog saya ni "Aku Yang Suke Merapu" . kalau anda seorang yang sweet gitew , bleh letak nama "This Is My Sweet Diary" . ouch sorry not my taste . ikut suka citarasa andalah ye ? contoh :


klik untuk pembesaran atau CTRL + klik
pastikan anda klik pada 'Check Availability' sebelum klik pada 'Continue' .


LANGKAH KEEMPAT (4)


memilih template dan background untuk blog anda . my opinion , anda ambil sahaja apa yang ada dalam blogger tu sebab anda boleh menghias blog anda kemudian . sekarang anda perlu tahu step dia terlebih dahulu . contohnya : 


klik untuk pembesaran atau CTRL + klik


LANGKAH KELIMA (5)


blog anda sudah siap ! sekarang boleh mula berblogging ! yay !


klik untuk pembesaran atau CTRL + klik


nota : macam mana mahu memulakan entry pertama anda ? sila klik sini untuk membuat entry baru !


sekian . bai :)

No comments: