tak suka buleh stop. maaf ya

21 February 2011

apsal perlu harsh orang lain ?

aku masih tertanya-tanya . kenapa kita harus menyusahkan orang lain padahal orang tu dah banyak berkorban untuk kita . tapi kita masih layan dia macam dia tak boleh buat apa yang kita buat !

untuk apa kita harsh kepada mereka ini ? mereka sudah banyak berkorban untuk kita . bukan setakat berkorban masa , bahkan tenaga ! tetapi kenapa kita tak boleh bagi mereka sedikit masa untuk menikmati kehidupan ini ??? kenapa kita harus terlalu mengongkong mereka ??

cuba tanya diri sendiri ! adakah kita rasa curiga terhadap mereka itu ? adakah nanti mereka akan berpaling tadah kepada orang lain ? BELUM atau sudah ? jika belum , biarkan mereka asalkan mereka tidak melampaui batas . asalkan mereka masih tahu tanggungjawab masing2 .

kenapa kita hanya nampak orang lain sahaja ? kenapa kita tak berfikir dan bertanya pada diri sendiri ? cukup sempurnakah diri kita ? sudahkan kita menjalankan tanggungjawab kita ?

kita hanya nampak kesalahan orang lain . yelah , mata boleh nampak mulut , belakang dan lubang idung orang lain tapi kita takboleh tengok yang kita sendiri .

tanya lah pada diri kita . jangan kita asyik salahkan Mak / Ayah / Atuk / Nenek / Paklong / Maklong / Pak Ngah / Mak Ngan / kawan / sahabat / kekasih / pakwe / makwe / musuh / cikgu / ketua kelas / ketua kampung / dan lain lain lagi . jangan sampai orang menempelek muka barulah tahu malu .

sekian .

p/s : tak puas hati kepada orang2 di atas . salahkan ambil masa untuk rehatkan diri sedangkan kita hari2 kerja cari duit ?

3 comments:

BLADE EDGE said...

salam...

saya just blogwalking kat sini. baru tahu pasal blog ni..

anyway kalau ada masa, silalah berkunjung ke blog saya.

happy blogging :-)


regards,
BLADE EDGE

meowwmania said...

tak salah sama sekali!

sila rehatkan diri seberapa lama yg kamu mahu hehee... *wink2

nEuR0 shEwAzni said...

BLADE EDGE = wasalam . wee ! kawan baru ! sure akan lawat blog anda :)

akak MM = yeahh !! like that akak !