tak suka buleh stop. maaf ya

05 February 2011

Nampak Dia Kahwin, Kau Rasa Kesal?

bismillah .

artikel ni telah di ambil di sini : Terfaktab yang best . harap maklom .

Gong Xi Fa Chai.
Buat skandal-skandal lama yang bermata sepet, terima kasih sebab ajak aku datang ke rumah.
Nanti raya ke-empat aku pergi.

Mandat yang diberi harus dilunaskan.
Ini cuma cebisan tulisan aku yang ditimba dari tempat aku golek di ranjang.

Pesanan ringkas yang aku terima dari seorang kawan tadi, membuatkan aku teringat akan panggilan telefon lewat petang Ahad. Panggilan yang membuatkan aku mengerti, manusia selalunya begini. Bila kehilangan, baru kita akan mencari semula apa yang ditinggalkan.
*    *    *    *    *    *    *    *    *    *    *    * 
Kawan  : Aku pergi majlis kahwin Ana.
Aku       : Kau pergi?
Kawan  : Dia jemput.
Aku       : Oh, baik. Kuat betul kau pergi kan?
Kawan  : Aku rasa aku mampu tengok, tapi tak rupanya.
Aku       : Habis tu?
Kawan  : Nampak dia bersanding, hati aku sebak.
Aku       : Nak sebak kenapa?
Kawan  : Dulu aku abaikan dia, aku tinggalkan dia sebab kejar perempuan lain.
Aku       : Benda lama.
Kawan  : Tahu, tapi Ana satu-satunya perempuan yang terima aku, cintakan aku sebagaimana diri aku.
Aku       : Habis perempuan lain?
Kawan  : Perempuan lain kenal aku bila aku dah berjaya, tak nampak aku dari susah.
Aku       : Kau yang buat keputusan ni, kau tanggung sendiri.
Kawan  : Pernah aku pujuk Ana, tapi hati dia dah tiada lagi pada aku.
Aku       : Berapa kali kau lukakan hati dia? Banyak sangat kan?
Kawan  : Ya. Aku rasa berdosa sangat.
Aku       : Sudahlah. Ana dah jumpa jalan bahagia dia.
Kawan  : Tiada peluang langsung buat aku kan?
Aku       : Mulakan hidup baru, macam Ana buat bila kau tinggalkan dia dulu.
Kawan  : Dia pernah sakit sebab aku, dia pernah masuk hospital sebab aku.
Aku       : Sudahlah, jangan fikir lagi. Tumpukan apa yang kau ada sekarang.
Kawan  : Aku tahu. Cuma aku perlu luahkan pada seseorang. Teringatkan kau, tu yang aku telefon.
Aku       : Tiada masalah.
Kawan : Kau dah jumpa jalan bahagia kau juga kau?
Aku : Sedang melaluinya, alhamdulillah. Doakan aku jumpa penghujung yang menggembirakan.
Kawan : Pasti.
baiklah . bila aku membaca dialog rakan blogger aku di atas , ada sedikit tertusuk dalam hati aku . bukann !! bukan aku yang jadi macam 'Kawan' , tapi aku sebagai 'Ana' a.k.a bekas awek dia . sebak rasanya . bukan aku rasa aku yang baik , bagus . tapi rasanya orang yang pernah hadir dalam hidup aku biasanya orang yang susah . kemudian mereka menjadi bagus . tatkala itu kami berpisah . dan seperti sekarang juga . aku bersama susah dan senang (banyak susah dari senang) . terfikir . kenapa mereka tidak menghargai ?
dan ! yang paling menusuk hati , bila kita dah senang , dan yang baru tinggalkan mereka , mula lah mereka mencari2 kasih sayang dalam diri ini . and the answer is : NO . good bye is still good bye .

fikir-fikirkanlah dan selamat beramal .

sekian .

No comments: