tak suka buleh stop. maaf ya

03 December 2010

nnasik goreng bujang SATUU!!!

bismillah ~

hoho . ari ni , malam ini aku nak hapdet pasal, ye tajuk di atas . ari ni pertama kali aku masak nasik goreng tanpa perencah . tak kesah la perencah Adabi ke , Maggi ke . without them . biase aku masak pakai benda2 tu . biasa aku masak pakai rice cooker . orang bujang laa katakan . tapi kali ni aku masak kat umah (home sweet home) tapi takde perencah plak . lapar tapi aku malas nak makan nasik dengan lauk . demand betol !

so langkah pertama yang aku amek ialah search internet . aku takmau kaco mak aku yang sedang nyenyak itu . lagipon aku tak paham sangat cara mak aku masak . kekeke . aku taip macam2 . antaranya ialah resepi nasi goreng biasa, resepi nasi goreng biasa orang bujang dan nasi goreng biasa orang bujang, . haha lepas tu aku amek satu blog , aku bace resepi dia . oke resepi dia perlulah bawang opkos la kan , sos tiram , lauk pauk kalo nak letak , garam dan nasik .

oke lepas egat2 lupa aku terus turun dapur . godek2 ape yang ade . aku amek sos tiram , kicap manis , sos cili dan telur letak sebelah dapur .

aduss , bawang merah xde la plok ! takpe lah pakai jelah bawang besar dan bawang putih .
lepas tu aku amek cili satu puntung (eh puntung ke?) , sedikit ikan bilis . bahan2 tu aku tumbuk . ohye kalo nak buat nasik goreng atau masak sayur goreng aku memang suka tumbuk ikan bilis dengan bawang . bile tumis sedap baunya .

lepas tumbuk aku panaskan minyak dan tumis . pergh bau diaaa . pastu aku letak sedikit garam . aku letak sedikit sos tiram , sos cili . lepas tu masukkan nasik . aku letak sikit je sebab aku bajet makan sorang je . mak aku dia tak makan malam2 . takut kolestrol dia naik . last sekali aku masukkan telur .

pastu aku teringat yang aku lupa letak kicap . aku letak sket . maka jadilah saperti ini :

sila abaikan sepotong puding roti di tepi pinggan itu.

haa amacam rasa ? bagi orang yang kebulur macam aku ni sedap lah . beberapa pest mortem yang aku dah pikirkan :

1) ari ni masak takde bawang merah
2) nasik jadi manis sket sebab letak kicap manis . aku tak suka manis , aku suka masin .
3) aku patut pelbagaikan lauk
4) aku patut letak sedikit sayur .

haha okelah ye tuan puan nasik dah siap dah habes makan poon . sekiann ~

No comments: